در اندیشه علامه مصباح یزدی بشر نمیتواند بدون خدا قانونگذاری کند
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۷۶۲۶۴
به گزارش خبرگزاری مهر، به همت مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، مراسم گرامیداشت منزلت علمی و عملی عالم ربانی و حکیم والامقام آیت الله علامه محمدتقی مصباح یزدی با سخنرانی محمد محمدرضایی، حجت الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی، موسی نجفی، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحسن میری، علی رضائیان، حجت الاسلام والمسلمین داوود مهدوی زادگان، حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد نوروزی، حجت الاسلام والمسلمین مهدی امیدی، مهرداد کلانتری، عطاء الله رفیعی آتانی، حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی و مهدی جمشیدی امروز ۲۴ دی ماه در مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حجتالاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری دانشیار دانشگاه تهران از سخنرانان این همایش بود که در ادامه گزارشی از سخنان وی از نظر شما میگذرد:
شخصیتهایی در دوران معاصر یافت میشوند که که مورد چنین هجمههای شدید از سوی افراد دیگر قرار بگیرند شاید در اصل انقلاب ما بتوان به نمونههایی همچون شهید آیت الله بهشتی و یا مقام معظم رهبری اشاره کرد که مورد هجمههای مختلف فکری اندیشه و اعتقادی قرار گرفته اند در همین رابطه آیت الله مصباح نیز از جمله شخصیتهایی است که به انحای مختلف مورد هجمه قرار گرفت اما علی رغم وجود این همه مخالفت ذرهای در اقتدار اعتقادی و رفتاری ایشان و تزلزل در هدف و راهشان ایجاد نشد.
این علامه بزرگ همواره در راستای نیاز محوری جامعه و با هدفمندی راهشان را پی میگرفتند به گونهای که با تأسیس مدرسه در راه حق در زمانی که کمترین جزوه و یا مطالب قرآنی در دسترس علاقمندان قرار میگرفت بر اساس نیاز محوری جامعه راه اندازی کرد. همچنین پس از راهاندازی مدرسه راه حق ایشان مؤسسه باقرالعلوم (ع) را راه اندازی کردند که در ادامه آن منجر به تأسیس مؤسسه پژوهشی و آموزشی امام خمینی (ره) شد. اکنون این مؤسسه یکی از مهمترین باقیات الصالحاتی است که به همت استاد مصباح یزدی بر اساس نیاز محوری عصر حاضر تأسیس و در نهایت هزاران کتاب و مجلد تولید و در اختیار اندیشمندان و دانشجویان و طلاب قرار گرفت.
از دیگر برکات وجودی ایشان طرح ویژه ولایت برای دانشجویان بود که نقطهی عطفی در پرورش انسانهای اندیشمند شد. به گونهای که میتوان امتحان نمود آیت الله مصباح یزدی نقطهی عطفی در حیات اندیشمندان اسلامی ایجاد کرد. این فیلسوف و اندیشمند ربانی از جمله افراد شاخصی بودند که در بیان و استنتاج دقیق مباحث انسان را مبهوت میکردند.شاید به ندرت بتوان اندیشمندانی را پیدا کرد که بتوانند دانستههای خود را با قدرت بیان و استنتاج دقیق عرضه کنند اما این ویژگی مهم در آیت الله مصباح یزدی به وضوح مشاهده میشد.
وجود خلاقیت و ابتکار در آثار این فیلسوف و اندیشمند بزرگ مشاهده میشد به گونهای که در دوره معاصر چند نفر از این ویژگی برخوردار بودند که از جمله آن میتوان به مقام معظم رهبری و بیانات خلاقانه و مبتکرانه ایشان در تفسیر آیات قرآن اشاره کرد. شاید آیهای که چندین باربه تفسیر آن نشسته باشیم اگر از زبان آیتالله مصباح میشنیدیم گویی مطالب تازه ای را ادراک میکردیم.
آیت الله مصباح یزدی با تکیه بر تفسیر قرآن بر سه محور عقاید احکام و اخلاق ایشان از طرح دیگری همچون تفسیر آیات بر اساس محوریت و نیازهای انسان نیز بهره میبرد. از همین منظر نیز ایشان ریشههای اصلی انحراف و انحطاط نظام غربی را ناشی از اومانیسم میدانست و همین اصل در اندیشههای قرآنی ایشان نیز مشهود بود.همچنین اعتقاد به توحید واجب وجوب، توحید ربوبیت، توحید در خالقیت و توحید الوهیت که منتج به کلمه لا اله الا الله میشود در اندیشه قرآن ایشان وجود داشت و اگر یکی از این مبانی کاسته میشد انسان به توحید نمیرسید به گونهای که از نظر آیت الله مصباح یزدی شیطان انتقاد به توحید وجوب خالقیت داشت اما نقطهی انحراف و شرکت او از توحید ربوبیت تشریعی نشأت گرفت. با همین نگاه است که در اندیشه آیت الله مصباح یزدی قانون گذاری اسلامی بدون ادراک ربوبیت تشریعی میسر نیست و بشر نمیتواند بدون خدا قانونگذاری کند.
کد خبر 5121724منبع: مهر
کلیدواژه: مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری آیت الله مصباح یزدی علوم انسانی اسلامی ابراهیم کلانتری قاسم سلیمانی معرفی کتاب نقد کتاب پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی آیت الله مصباح یزدی تازه های نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ترجمه اولین سالگرد شهادت حاج قاسم ادبیات جهان انتشارات سروش پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تجدید چاپ معرفی نشریات حجت الاسلام والمسلمین آیت الله مصباح یزدی گونه ای
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۷۶۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچهای/ یک کنشگری سیاسی با شاگردپروری
میزگرد بررسی ابعاد سیاسی علامه سید محمد باقر درچهای در دفتر نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه اصفهان به همت مجموعه تاریخی فرهنگی و مذهبی تخت فولاد برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، میزگرد بررسی ابعاد سیاسی علامه سید محمد باقر درچهای در دفتر نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه اصفهان به همت مجموعه تاریخی فرهنگی و مذهبی تخت فولاد برگزار شد.
در ابتدای این نشست محمود فروزبخش کارشناس مرکز مشاهیر تخت فولاد با اشاره به موضع آیتالله درچه ای در دوران مشروطه اظهار کرد: ایشان در ظاهر یک کنشگر سیاسی نیستند، اما در حقیقت ایشان سیاست را در سطح بالاتری دنبال میکنند، این سطح همان شاگردپروری است.
وی افزود: ایشان به اهداف خود در سیاست در آن زمانه نمیرسیدند، اما شاگردانی تربیت میکنند که حلقهای از حلقههای زنجیر روحانیت شیعه است که در نهایت به ظهور میرسد.
این اصفهانپژوه تصریح کرد: در آن دوران دو سبک سیاسی آشکار وجود داشته است، یکی جریان مشروطهخواه به رهبری حاج آقانورالله بوده که با کلماتی مانند مقاومت و نهضت میتوان از آن نام ببریم. جریان دوم هان نست وزارت ایرانی است که برترین جلوه آن رکن الملک بوده است. یعنی شخصیتی که بیش از سه دهه در کنار شخصیت ظالمی مثل ظل السلطان بوده، اما طوری سیاستورزی داشته که مردمان از او به نیکی یاد میکنند.
فروزبخش در پایان خاطرنشان کرد: سختگیریها و ملاحظات و احتیاطهای علامه درچهای باعث که ایشان داخل بازی مشروطه قرار نگیرند. این وضعیت سبب شد که این عالم فرزانه بتواند در انزوا و خلوت خاص خود، مسیر علمی خودش را ادامه دهد. مسیری که قله است و به صورت تعمدی رفتاری را اتخاذ میکند که از بسیاری از عوامزدگیها دور باشد.
سخنران دوم این میزگرد مصطفی مرتضوی، مدیر خانه مشروطه اصفهان بود.
مرتضوی اظهار کرد: یکی از شاگردان آیت الله درچه ای، زعیم حوزه علمیه قم یعنی آیت الله بروجردی بوده است؛ بسیاری از شاگردان حضرت امام خمینی (ره) کسانی بودند که شاگردی آیتالله بروجردی را در مقطعی کرده بودند. پس این ربطی است برای ظهور پدیدهای به نام انقلاب اسلامی. اینجا میتوان بگوییم که بسیاری از آن چه در ایام مشروطه برای آیت الله درچه ای تحققپذیر نبود، وقوعش را در آینده نشان داد و این همان موضوع شاگردپروری است که چنین فضایی را برای آینده ایجاد میکند.
این پژوهشگر علوم سیاسی با اشاره به گستره و تنوع شاگردان علامه درچهای اشاره کرد: سختگیری آیت الله درچهای در مباحث علمی به منظور مقابله با دو جریان انحرافی بوده است. جریانی که تحت عنوان غربگرایی رونق گرفته بوده و جریانی که گرایش سلفی داشته است. مقابله ایشان با نگاههای عوامزده نیز باید از همین منظر نگاه شود که در بطن آن سدی در برابر نگاههای غربگرایانه است که با اسم مقابله با عوامزدگی میخواهد ریشه دین را بزنند.
مرتضوی تاکید کرد: طبیعتاً با این سختگیری از فضای مرید بازی فاصله گرفته میشود تا بتواند با خرافه مبارزه کند. در طی این مبارزه عقلانیتی پدید میآید که در آینده به کمک اصلاحات سیاسی میآید. پس از بحرانهای پر از نا امنی، خرافات را در بین مردم زیاد میکند. وظیفه یک عالم دینی در این زمان بیان اصالتها است. اصلاح سیاسی نیاز به عقلانیتی دارد که برآمده از همین اصالتها است.
در ادامه حجتالاسلام احمد رهدار پژوهشگر حوزه اندیشه سیاسی و تاریخ معاصر با اشاره به نمای کلی جریان روحانیت شیعه پس از صفویه تا امروز اظهار کرد: علامه درچهای در خط ناب فقهی اصولی قرار دارد. وصف اول برای ایشان عالم بودن و مدرس فقه و اصول بودن است. در درجات بعدی از فقه او، دلالتهای سیاسی هم خلق میشود. پس هر کس میخواهد از علامه درچهای بنویسد باید اول از عالم بودن و فقیه بودن او بگوید. او شخصیتی است که در یک کلام باید بگوییم فقط درس داده و درس داده است و در ازای آن شاگردان بزرگی تربیت کرده است.
این پژوهشگر حوزه علمای معاصر شیعه تصریح کرد: اگر بخواهیم شخصیتی را در دوران نزدیک مثال بزنیم که مشی او شبیه به آیت الله درچهای بوده باید از مرحوم آیت الله خویی نام ببریم. او نیز تمام عمرش به فقه و فقاهت و تدریس شناخته میشده است. هر چند که به عقیده من درس ایشان به شدت دلالت فقهی داشته است و یک نشانه اینکه سیاسی بوده آن است که برخی از شاگردان حلقه اول ایشان توسط صدام به شهادت رسیدهاند. وقتی به فهرست بلند شاگردان آقای درچه ای نگاه میاندازیم متوجه میشویم که ایشان هم شاگردان متفاوتی دارند که در میان آنان شخصیتهایی سیاسی مانند آقانجفی قوچانی و شهید مدرس هم وجود دارند.
رهدار بار دیگر به نمای فقاهتی مرحوم درچه ای اشاره داشت و افزود: اگر بخواهیم علامه درچهای را بیشتر بشناسیم، باید شبکه شاگردان ایشان را ردیابی کنیم و بشناسیم. آیت الله درچهای اگر چه در ظاهر سیاسی نبوده، اما بودهاند کسانی که ایشان را در حوزه سیاست بسط دادهاند، مانند شخصیت علامه طباطبایی که سیاسی نبودند اما طلبههای شاگرد ایشان بارها توسط ساواک دستگیر شدند و بعدها ستون فکری جمهوری اسلامی شدند.
این پژوهشگر اندیشه سیاسی با اشاره به تحولات سریع زمانه مواجه ما با تجدد گفت: روحانیت شیعه در دوران اخیر فرصت کمتری داشتند که به مسئلههای دوران جواب دهند و به دنبال روشهای جدید داشتند از جمله این که فرستادههایی به بلاد مختلف میفرستادند. این روحانیان در آن شهر، مرجع رسیدگی به امور بودهاند. در اصفهان به سبب پیشینه حوزه علمیه ما چندین عالم شهری برجسته داشتهایم و گویا این روحانیون در یک پیمان نانوشته دست به تقسیم کار زدهاند و در این میان مشخص است که مسئولیت کرسی درس عالی فقه و اصول به آیت الله درچهای رسیده است.
وی با اشاره به شخصیت جامع امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: شخصیت استثنایی حضرت امام خمینی (ره) ما را در زمینه قضاوت علمای شیعه دچار خطا کرده است. ایشان در همه تخصصها در حد قله مطرح بودهاند، اما علمای دیگر این گونه نبودهاند و هر کس در تخصص خود میتوانسته مطرح باشد، مثلاً برخی سلوک عرفانی داشتهاند برخی به شدت اجتماعی بودهاند و برخی شاگردپرور بودهاند. هر کدام از این وادی ملاحظات خود را داشته است. در دوران مشروطه، آقای درچهای به این نتیجه رسیده است که عهدهدار کرسی درس و بحث باشد.
این استاد حوزه و دانشگاه بار دیگر در پایان سخنان خود تاکید کرد: آن چنان که از فیلسوف، فلسفهورزی انتظار میرود از فقیه هم فقاهت ناب انتظار میرود و روش و قواعد خاص خود را دارد. دین باید در ساحت تخصص خود توسط عالمی بیان شود. فقیهی مانند آیت الله درچهای باید فقه را بگوید و از استانداردهای آن علم کوتاه نیاید و یک شاخص و معیار باشد، بعدها دیگرانی باید بیایند و به خصوص در حوزه سیاست، اهالی سیاست میتوانند این سخن ناب فقهی را در مجرای خود جلو ببرند و در سایه آن علم و حقیقت دین، سیاست را به پیش ببرند.
کد خبر 748022